با پیشرفت اینترنت و افزایش رقابت بین سایتها برای گرفتن رتبه در نتایج موتورهای جستجو، تک تک بخش های یک سایت برای بهینه سازی اهمیت یافته اند یکی از اصلی ترین بخش های سایت که تاثیر بسزایی روی کیفیت و بهینه بودن سایت شما از نظر کاربر و موتور جستجو دارد نیز آدرس اینترنتی URL است.
چگونه URL بسازیم؟
برای خیلی از افراد، URL تنها یک آدرس اینترنتی ساده برای سایت به نظر می رسد که نه توجه خاصی از سوی کاربران دریافت می نماید و نه ارزش زیادی در زمینه سئو دارد. اما واقعیت این است که چنین نیست؛ شاید آدرس اینترنتی URL در مقایسه با عنوان و هدینگ های صفحه اهمیت کمتری داشته باشد، اما بهینه سازی آن می تواند به عنوان یک ابزار مؤثر در بهبود سئوی سایت شما عمل کند. همچنین، ممکن است فکر کنید که کاربران به آن توجهی ندارند، اما اگر نکات مرتبط با نگارش یک آدرس اینترنتی مناسب را رعایت نکنید، این امر می تواند تجربه کاربری بازدید کنندگان سایت شما را تحت تأثیر منفی قرار دهد.
در این بخش، قسمت های گوناگون یک URL را به شما توضیح می دهیم. بخش های گوناگون ساختار یک آدرس اینترنتی URL به شکل زیر می باشند:
بیشتر بخوانید: مزایای طراحی سایت حرفه ای
ساخت آدرس اینترنتی URL
در ادامه هر کدام از این بخش ها را به صورت جداگانه توضیح داده ایم.
1- پروتکل
پروتکل (Protocol) به مرورگر شما می گوید که چگونه بایستی به سایت متصل شود. این پروتکل در حالت کلی 2 حالت دارد:
- HTTP یا Hyper Transfer Protocol
- HTTPS یا HTTP Secure
تفاوت کلیدی بین این دو پروتکل در این است که HTTPS تمامی داده هایی که میان مرورگر و سرور تبادل می شود را رمزگذاری می کند. بنابراین زمانی که کاربری از سایتی که از پروتکل امن HTTPS استفاده می کند بازدید می نماید، اطلاعات حساس او مانند اطلاعات کارت بانکی یا حساب کاربری، در امنیت قرار دارند. در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید که پروتکل HTTPS در مرورگرهای کروم و فایرفاکس چگونه نمایش داده می شود.
2- ساب دامین
بخش دوم یک URL یا آدرس اینترنتی URL که به شما معرفی می کنیم، ساب دامین نام دارد. ساب دامین به کلمه یا رشتهای گفته می شود که پیش از دامنه اصلی قرار می گیرد. یکی از مشهورترین ساب دامین های جهان، .www است که مخفف عبارت World Wide Web به معنی شبکه جهانی وب است.
در گذشته، استفاده از سابدامین .www بسیار رایج بود، اما در حال حاضر خیلی از وب سایت ها این ساب دامین را حذف نموده اند. البته استفاده یا عدم استفاده از ساب دامین به انتخاب و سلیقه شخصی شما بستگی دارد و تفاوت چندانی ایجاد نمی کند. همچنین، ساب دامین های دیگری نیز وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده نمایید.
3- دامنه آدرس اینترنتی
دامنه به بخش اصلی آدرس اینترنتی یا URL نامیده می شود که وب سایت را شناسایی میکند. به عنوان مثال، در سایت پوناس، نام «punas» به عنوان دامنه در نظر گرفته می شود. اغلب دامنه همراه با پسوندهایی مانند (ir، com، org و...) است، اما توضیح درباره این پسوندها یا TLD در بخش دیگری ارائه خواهد شد.
اگر قصد دارید نام مناسبی برای دامنه خود انتخاب کنید، توصیه ما این است نامی کوتاه و به یادماندنی را انتخاب کنید. یک نام کوتاه و مؤثر کمک میکند تا کاربران به راحتی دامنه شما را به خاطر بسپارند و دوباره به سایت شما بازگردند. همچنین چنین نامی به راحتی در طراحی لوگو و دیگر جنبه های برندینگ سایت شما قابل استفاده است.
بیشتر بخوانید: طراحی سایت ارزان در تبریز
4- پسوند نام دامنه یا TLD
TLD یا پسوند دامنه (Top-Level-Domain) به بخشی از URL نامیده می شود که بعد از نام دامنه اصلی قرار می گیرد. شما ممکن است انواع مختلف TLD ها را در وب مشاهده کنید که هر یک به دلایل خاصی ایجاد شده اند. در اینجا برخی از معروف ترین پسوند های دامنه بینالمللی معرفی شده اند:
- .com: برای وب سایت های تجاری و تبلیغاتی
- .org: برای سازمان های غیرانتفاعی
- .net: برای شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات اینترنتی
- .edu: برای مؤسسات آموزشی
- .gov: برای سازمان های دولتی
اگر در مراحل اولیه خرید دامنه هستید، پیشنهاد می شود شرایط مختلف پسوندهای دامنه را بررسی کنید و دامنهای انتخاب کنید که مرتبط با کسب و کار شما باشد.
علاوه بر این، شما می توانید از پسوندهای دامنه ملی نیز بهره ببرید. این پسوندها که به نام ccTLD (country-code Top-Level-Domain) شناخته می شوند، گزینه های مناسبی برای انتخاب دامنه هستند.
به عنوان مثال، دامنه .ir مختص کشور ایران است و استفاده از آن مزایای زیادی می تواند داشته باشد، به ویژه اگر قصد دارید وب سایتی ایرانی راه اندازی کنید.
5- ساب فولدر
ساب فولدر، پوشه ای است که در درون دامنه اصلی یک وب سایت قرار دارد و به تفکیک و سازماندهی محتوا کمک می کند. این پوشه ها اغلب برای دسته بندی صفحات و محتوای مختلف سایت استفاده می شوند.
ساختار URL:
در URL، ساب فولدرها بعد از نام دامنه و پسوند آن قرار می گیرند. به عنوان مثال، در آدرس اینترنتی URL آدرس زیر دامنه اصلی است.
https://example.com/products/electronics/: example.com
products و electronics ساب فولدرها هستند.
6-مهمترین نکات برای نوشتن URL بهینه
-
از زبان انگلیسی استفاده کنید
-
محتوا را وصف کنید
-
تا حد امکان کوتاه باشد
-
از خط تیره (-) استفاده کنید
-
از حروف کوچک استفاده کنید
7- پارامترهای URL
پارامترها در یک آدرس اینترنتی یا URL، بخشهایی هستند که پس از علامت سوال (؟) قرار می گیرند. این پارامترها معمولاً شامل مقادیر یا ویژگی های خاصی هستند که با علامت مساوی (=) مشخص می شوند. به طور معمول، این نوع ساختار در صفحات محصولات فروشگاهی برای تعیین ویژگی های مختلف یک محصول مانند رنگ، اندازه یا جنس استفاده می شود. همچنین، وجود پارامترها در URL می تواند منجر به ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content) شود که باید به آن توجه خاصی داشت.
پارامترهای URL اغلب به عنوان یک فیلتر در یک صفحه اینترنتی عمل می کنند و نوع خاصی از محتوای موجود در صفحه را به کاربر نمایش می دهند. به طور کلی میتوان گفت که پارامترهای URL برای موارد زیر استفاده می گردند:
جستجو: سایت هایی که امکان جستجوی داخل سایت را برای کاربر فراهم می کنند، معمولا نتایج را با استفاده از پارامتر URL به کاربر خود نمایش می دهند.
فیلتر کردن: همانگونه که اشاره کردیم، پارامترهای یک آدرس اینترنتی، میتوانند نوع خاصی از یک محتوا در صفحه مثلا محصول را برای کاربر فیلتر کنند.
ردیابی: این پارامترها می توانند در ردیابی ترافیک ورودی سایت از کمپینهای تبلیغاتی به مدیر کمک کنند.
صفحهبندی: این پارامترها می توانند برای پیاده سازی صفحه بندی (Pagination) در صفحات وبلاگ یا صفحات محصولات استفاده شوند.
جمع بندی
در این مقاله به بررسی تمام قسمت های یک آدرس اینترنتی URL و تأثیر آن بر سئو پرداختیم. همانگونه که اشاره شد ممکن است آدرس اینترنتی در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، اما عدم رعایت اصول صحیح در نگارش آن می تواند به سایت شما آسیب برساند. مطابق با نکات مطرح شده، پس از انتخاب یک دامنه مناسب و فعال سازی پروتکل SSL، باید از اسلاگ های کوتاه، با استفاده از کاراکترهای انگلیسی به کار ببرید. همچنین، نکات دیگری مانند تقسیم بندی سایت با استفاده از ساب فولدرها یا ایجاد سایت مپ نیز می تواند به بهبود دید سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند.
سوالات متداول
URL .1 کاربرپسند چه ویژگیهایی دارد و چرا باید به آن توجه کنیم؟
URL کاربرپسند به آدرسی اشاره دارد که برای کاربران و موتورهای جستجو قابل فهم و خوانا است. این ویژگی به افزایش تجربه کاربری و جذب بازدیدکنندگان کمک میکند.
2. چگونه میتوان با ایجاد URLهای مختصر به بهبود سئو کمک کرد؟
URLهای کوتاه و مختصر نه تنها جذابتر به نظر میرسند بلکه امکان یادآوری و به اشتراکگذاری آنها نیز آسانتر است که به افزایش ترافیک کمک میکند.
3. چرا استفاده از کلمات کلیدی در URL اهمیت دارد؟
گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در URL به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند و میتواند به بهبود رتبه صفحه در نتایج جستجو منجر شود.
4. آیا ساختار سلسلهمراتبی URL تأثیری بر سئو دارد؟
بله، استفاده از ساختار سلسلهمراتبی در URL نه تنها به کاربران کمک میکند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند، بلکه به موتورهای جستجو نیز کمک میکند تا روابط بین صفحات را تحلیل کنند.